Romanialaiset soittavat usein Helsingin rautatieaseman edessa todella hyvää ja menevää musiikkia. Usein soittajia on kaksi ja toisella on saksofoni. Taustalla…

Kysytty

hei,
romanialaiset soittavat usein Helsingin rautatieaseman edessa todella hyvää ja menevää musiikkia. Usein soittajia on kaksi ja toisella on saksofoni. Taustalla heillä on nauhalta tulevaa musiikkia. Musiikki on todella menevää ja siitä tulee hyvä mieli. Mitähän musiikkityyliä tämä heidän soittamansa musiikki edustaa? Voisitko suositella joitain muusikoita tai yhtyeitä tai cd-levyjä joissa olisi samanlaista musiikkia kuin mitä nuo mainistsemani romanit soittavat kesäisin Helsingin rautatieaseman edessä, aivan kirjasto 10:n sisäänkäynnin lähellä.
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Romaniassa ja Balkanin alueella on hyvin suosittua mustalaisten soittama puhallinmusiikki (Gipsy brass band music), joka on rytmikästä, menevää ja iloista. Kysymyksessä saattaisi olla juuri tällainen musiikki. Fanfare Ciocarlia on romanialainen orkesteri, joka soittaa juuri tätä tyyliä, samoin serbialainen Boban & Marko Markovic Orkestar ja makedonialainen Kocani Orkestar. World music network on myös julkaissut 2008 cd:n The rough guide to the music of Romanian Gypsies. Lisäksi Youtubesta löytyy paljon muitakin, kun kirjoittaa hakukenttään "Gipsy brass bands".