Suomalaisia, kansanopiston perustajiin, perustamiseen ja alkuvaiheisiin painottuvia kaunokirjallisia teoksia?

Kysytty

Ulla Lena Lundbergin romaanin "Liekinkantajat" (Lyser och lågar) ruotsinkielisessä esittelyssä jäi vastauksetta kysymys, onko vastaavanlaisia jonkin kansanopiston perustajiin, perustamiseen ja alkuvaiheisiin painottuvia kaunokirjallisia teoksia ilmestynyt suomenkielisellä puolella. Onko tietoa?

Vastaus

Vastattu

Kaunokirjallisia teoksia onnistuin löytämään vain yhden, vuonna 1929 ilmestyneen Jalmari Hahlin romaanin Yösalo, jossa fennomaaninen nuori maisteri Anni Lehtovaara tulee kotiseudulleen kansanopiston opettajaksi. Hän on varakas ja lahjakas, mutta rakastuu ”epäsäätyiseen” mieheen ja joutuu ristiriitaan sekä isänsä että opistonsa johdon kanssa. Romaanista on julkaistu uusi painos vuonna 2019.

Aihetta käsitteleviä elämäkertoja:

Rautavirta, Eero: Jaakko Päivärinta, kansanvalistajapappi (1997)

Vuorio, Anelma: Kukaton morsian : kuvia isovanhempieni sekä vanhempieni Rope ja Edla Maria Kojosen elämäntaipaleelta (1975)

Lisäksi antologiasta Muistojen kansanopisto (2004) löytyy muisteloita eri opistoista ja eri aikakausilta.