Teen historiankirjaa, jossa käytän runsaasti kuva-aineistoa eri lähteistä. Minulla on kuvaajan tai kuvan haltijan luvat kuvien käyttämiseen ja aion merkitä…

Kysytty

Hei! Teen historiankirjaa, jossa käytän runsaasti kuva-aineistoa eri lähteistä. Minulla on kuvaajan tai kuvan haltijan luvat kuvien käyttämiseen ja aion merkitä kuviin tiedon niiden ottajasta tai omistajasta. Kysymykseni koskeekin kuvissa esiintyviä henkilöitä. Jos en ole itse ottanut kuvaa vaan saanut sen jonkin kuvapalvelun tai muun lähteen kautta, onko minulla oltava myös kuvassa esiintyvien ihmisten lupa kuvien käyttämiseen? Löytämäni tiedot eivät tunnu vastaavan kysymykseen kovin yksiselitteisesti. Ainakin maalaisjärjellä ajatellen vaatimus kuvatulta saadusta julkaisuluvasta tuntuisi tämän mittakaavan historiallisessa projektissa mahdottomalta ajatukselta, mutta haluan olla varma, ettei asiassa ole tekijänoikeudellista ja yksityisyyden suojaan liittyvää ongelmaa.

Yt,Petra

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslaki ei säätele teoksen kohteena olemista eli fiktiivisen teoksen saa aina luoda. Valokuvat ovat erikoinen teosten ryhmä, koska ihminen voi päätyä kuvaan tahtomattaan ja tietämättään. Aikaisemmin asiaan ei suuremmin kiinnitetty huomiota, mutta internet on muuttanut tilannetta. Tekijänoikeuslaki ei kuitenkaan asiasta mitään totea.

Kuitenkin esimerkiksi nykyinen henkilötietolaki (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523) rinnastaa valokuvan henkilötietoihin ja suojelee erityisesti alaikäisiä. Lähtökohtana pidetään yleensä, että jos kuva on otettu julkisella paikalla, sen kohteilta ei tarvitse pyytää erillistä lupaa. Yksityisyyden piirissä otettujen valokuvien osalta on syytä noudattaa nyrkkisääntöä, jonka mukaan ainakin julkistettavaksi aiotun kuvan ottamiseen on pyydettävä lupa kohteelta.

Kysymys koski historiallisia kuvia, joiden kohteet ovat usein jo kuolleet, eikä lupia tästäkään syystä ole mahdollista saada. Mitään tarkkaa sääntelyä siitä, miten vanhoja valokuvia nykyiset säädökset takautuvasti mahdollisesti koskevat, en ole löytänyt. Pitäisin itsekin kohtuuttomana ajatusta, että vanhojen kuvien kohteiden lupa täytyisi hankkia, kun usein on vaikeata löytää edes kuvan ottajaa ja hänen tietojaan. Siksi lähtisin siitä, että jos kuva ei esitä kohdettaan tämän yksityisyyttä loukaten tai muuten loukkaavalla tavalla, lupia ei tarvita.

Toisaalta on selvää, että esimerkiksi vanhoista albumeista löytyvien kuvien kohdalla joudutaan aina miettimään vielä elävien ihmisten tilannetta. Kun useimmat tavalliset yksityiset valokuvat on otettu sillä ajatuksella, että niitä katsotaan lähinnä yksityisyyden piirissä, on mielestäni yleisistä kohteliaisuussyistä kohtuullista pidättäytyä julkaisemasta kuvia, joiden julkaiseminen saattaa loukata elossa olevien ihmisten tunteita. Kysyjän tarkoittamissa kuvissa tällaisista tilanteista tuskin onkaan kyse, mutta halusin pohdiskella asiaa hiukan laajemmin.

Heikki Poroila