Jos kirjastoon tuo omia suht uusia kirjoja,saako siitä rahaa?(Lapualla) Olis yks toinenkin kysymys;mitä nimi Iiris tarkoittaa ja haluaisin mahdollisimman…

Kysytty

Jos kirjastoon tuo omia suht uusia kirjoja,saako siitä rahaa?(Lapualla)
Olis yks toinenkin kysymys;mitä nimi Iiris tarkoittaa ja haluaisin mahdollisimman paljon sen historiasta tietää. Onko mitään hyviä kirjoja mitä vois lainata siihen liittyen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoihin voi lahjoittaa kirjoja tai muuta aineistoa ilman rahallista korvausta.

"Iiris on suomalaistettu kirjoitusasu alkuaan kreikkalaisesta antiikin jumalattaren nimestä Iris, joka pohjautuu kreikan 'sateenkaarta' tarkoittavaan sanaan. Iris oli kreikan mytologiassa sateenkaaren jumalatar sekä ylijumala Zeuksen ja tämän puolison Heran sanansaattaja. Siivellisenä nopeasti pitkin sateenkaarta kulkevan Iriksen erityistehtävänä oli erottaa kuolevien naisten sielut heidän ruumiistaan. Lisäksi sanan kantamuodon merkitys on 'värillinen kehä', ja tätä kautta iiris-sanalla viitataan myös silmän värikalvoon. Carl von Linné nimesi erään kurjenmiekkakasvien suvun Irikseksi kuvatakseen sitä, miten kyseiset kasvit kukkivat kaikissa sateenkaaren väreissä.
Etunimenä Iris esiintyy 1700-luvun ruotsalaisessa runoudessa, Englannissa sitä ehdotti ensi kerran kirjailija Charles Dickens 1850-luvun puolivälin vaiheilla. Muoto Iiris tuli Suomessa käyttöön 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa; almanakkaan se otettiin vuonna 1929."
Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön, Gummerus 2007.

Väestorekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan Suomessa nimi Iiris on annettu 6605 henkilölle, vuonna 2012 se oli suosituimpien etunimien listalla sijalla 46.

Nimen kristillisestä merkityksestä voi lukea Pentti Lempiäisen kirjasta "Nimipäiväsanat : mitä nimet kertovat".