Remontti kotona käynnistymässä. Onko kirjasto kiinnostunut vastaanottamaan kirjoja lahjoituksena? Jos on, niin millaista kirjallisuutta? Ystävällisin terveisin…

Kysytty

Remontti kotona käynnistymässä. Onko kirjasto kiinnostunut vastaanottamaan kirjoja lahjoituksena? Jos on, niin millaista kirjallisuutta?

Ystävällisin terveisin Hille Koskinen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ohjeistuksemme sanoo lahjoitusten vastaanottamisesta seuraavasti:

Kaikki Kymenlaakson kirjastot ottavat vastaan lahjoituksia.

Yksityishenkilöiden lahjoituksina vastaanotetaan kirjoja ja äänitteitä (cd-levyjä, LP-levyjä). Kuvatallenteita (dvd ja blu-ray) ei oteta vastaan tekijänoikeussyistä.

Lahjoittaja toimittaa itse aineiston kirjastoon. Kirjasto ei käy lahjoittajan luona arvioimassa tai valitsemassa aineistoa. Suuremmat lahjoitukset otetaan vastaan vain etukäteen sopi-malla.

Lahjoitettu aineisto on lahjoituksen jälkeen kirjaston omaisuutta. Kukin kirjasto päättää itse omien aineistovalinta- ja varastointiperiaatteidensa puitteissa sen, miten saatu materiaali sijoitetaan kirjaston kokoelmiin. Kirjasto voi myös jättää lahjoituksen sijoittamatta. Tällainen materiaali voidaan lähettää valtakunnalliseen Varastokirjastoon tai kierrättää edelleen. Aineistoa, jota ei oteta kirjaston kokoelmiin, ei palauteta asiakkaalle.

Lahjoitetun kirja-aineiston täytyy olla hyväkuntoista ja siistiä. Äänitteiden pitää olla soitto-kelpoisia