Otsikko
Mihin voisi antaa vanhoja kirjoja ? Luin tätä asiaa koskevan artikkelin lehdessä (HS) mutta en löydä sitä enään.

Kysytty

Mihin voisi antaa vanhoja kirjoja ? Luin tätä asiaa
koskevan artikkelin lehdessä (HS) mutta en löydä sitä enään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot ottavat lahjoituksia vastaan, mikäli kyseisillä teoksilla on kirjaston kannalta käyttöä.

Helsingin Sanomissa 9.5.09 kirjastotoimen apulaisjohtaja Anna-Maria Soininvaara kirjoittaa: "Kirjastot ottavat vastaan lahjoituksia sellaisista aineistoista, joita niiden kokoelmista puuttuu tai joissa niteitä on liian vähän kysyntään nähden. Yleensä tällaisia ovat melko uudet kirjat. Varausjonot ovat merkki siitä, että aineistoa on liian vähän. --- Parhaiten kirjaston aineistotarpeen voi tarkistaa oman lähikirjaston henkilökunnalta. --- kovin laajamittaista lahjoituskampanjaa eivät kirjastot pysty hoitamaan, sillä (---) aineiston saattaminen lainauskuntoon vie työvoimaa, jolla silläkin on hintansa."

Lisäksi Pasilan kirjastossa toimiva HelMet-kirjastojen kirjavarasto ottaa vastaan myös kotimaisia vanhoja kirjoja ja sidottuja lehtien vuosikertoja, jos ne ovat hyväkuntoisia, lahjoittaja pitää teoksia tärkeinä eikä niitä vielä löydy HelMet-kirjastojen kokoelmista. (Tietopalvelukonsultti Olli Alanko, HS 12.5.09)