Voiko eri kaupunginkirjastoille ostaa lahjaksi kirjan tai kirjoja kokoelmiin lisättäväksi ja lainattavaksi, jos kirjasto ei toteuta hankintaehdotusta? Jos voi,…

Kysytty

Voiko eri kaupunginkirjastoille ostaa lahjaksi kirjan tai kirjoja kokoelmiin lisättäväksi ja lainattavaksi, jos kirjasto ei toteuta hankintaehdotusta? Jos voi, otetaanko kirja ilman muuta kokoelmiin vai millaisia kriteerejä kirjastoilla on lainattavaksi otettavien kirjojen suhteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteet ottavat kyllä kirjalahjoituksia vastaan. Kannattaa kysyä vaikka omasta lähikirjastosta olisiko heidän kokoelmissaan tarvetta kyseisille kirjoille.

Kunkin kirjaston esimies tai muu aineistohankinnoista vastaava henkilö päättää otetaanko lahjoitukset kokoelmiin vai ei. Lahjakirjoihin sovelletaan kirjaston yleisiä kirjavalintaperiaatteita. Lahjoitukset yleensä valikoidaan sen mukaan, millaista tavaraa kokoelmista puuttuu.