Haluaisimme lahjoittaa kirjastolle omia kirjojamme, esim. Arabianrannan tai Pasilan kirjasto ovat lähellä meitä - voimmeko vaan tuoda niitä vai pitääkö ennen…

Kysytty

Moi haluaisimme lahjoittaa kirjastolle omia kirjojamme, esim. Arabianrannan tai Pasilan kirjasto ovat lähellä meitä - voimmeko vaan tuoda niitä vai pitääkö ennen ilmoittaa jotain?
Kiitos

Vastaus

Vastattu

Kirjastot ottavat mielellään vastaan lahjoituksina kirjoja, jotka puuttuvat kokoelmasta. Useimmiten ihmisten tarjoamat lahjoitukset ovat kuitenkin sellaisia, joita kirjaston kokoelmassa on jo riittävästi, eikä niitä tilasyistä ole järkevää ottaa lisää. Tällöin on mielekästä käyttää hyväksi kirjaston ns. vaihtokärryä, jos sellainen on. Niissä kirjat vaihtavat nopeasti omistajaa ja kierrätyksen periaate toimii.

Jos kysymys ei ole ihan muutamasta kirjasta, joiden tarve kirjastossa on helppo selvittää saman tien, kannattaa aina sopia asiasta puhelimitse tai sähköpostilla etukäteen kyseisen kirjaston johtajan kanssa. Kaikkien HelMet-alueen kirjastojen yhteystiedot löytyvät osoitteesta helmet.fi. Sähköposti kannattaa osoittaa johtajalle, vaikka osoite on kirjaston yhteinen. Samoin puhelimessa kannattaa suoraan mainita, että haluaa puhua johtajan kanssa.

Heikki Poroila

0 ääntä

Kommentit

Tämä on valtakunnallinen palvelu. "Musiikki" vastaa siis koko Suomen kunnallisten kirjastojen puolesta.
"Kirjastot ottavat mielellään vastaan lahjoituksena..."
Valtakunnan toiseksi suurimman taajama-alueen keskuskaupungin kirjaston verkkosivuilla ilmoitetaan ykskantaan ylpeästi, että Tampereen kaupunginkirjasto ei ota vastaan lahjoituksia. Sama tieto on nähty jo aikoja sitten ulkoseinällä palautusluukun viereen liimattuna kookkaana tekstinä. Ei siis mielellään eikä edes kokoelmasta puuttuvia.
Miten musiikki-vastausten uskottavuuteen tulisi suhtautua?