Onko kirjastoilla olemassa mitään listaa sellaisista kirjoista joita voisivat ottaa vastaan? Onko niin että kun kirjaston joskus hankkima teos on kulunut…

Kysytty

Onko kirjastoilla olemassa mitään listaa sellaisista kirjoista joita voisivat ottaa vastaan?
Onko niin että kun kirjaston joskus hankkima teos on kulunut loppuun niin sitä ei voida korvata parempikuntoisella ”lahjoituksella” ?
Olisiko kirjastojen mahdollista pitää esillä sellaista listaa esim nettisivuillaan jossa olisi kerrottu mitä kulloinkin otetaan vastaan?

Vastaus

Vastattu

Tällaista listaa ei valtakunnallisesti ole eikä ole mahdollistakaan ylläpitää, sillä Suomen yleiset kirjastot eivät ole yksi laitos, vaan lukuisa joukko itsenäisiä kunnankirjastoja. Niillä toki on laajaa yhteistyötä ja joista suurin osa toimii isommassa ryhmässä, niin sanotuissa kimpoissa.

Sinänsä puutelistan laatiminen olisi tietysti periaatteessa mahdollista. Niitä voisi luoda esimerkiksi kysynnän perusteella, monessa kirjastossahan on pitkät varausjonot. Suurin osa varatusta materiaalista on kylläkin uutuuskirjallisuutta. Tällaista voisi ehdottaa esimerkiksi omalle lähikirjastolle.

Kirjastot ottavat vastaan lahjoituksia eli esimerkiksi loppuunkulunut kirja voidaan korvata parempikuntoisella lahjoituksella. Myös lahjoituksista päätetään jokaisessa kirjastossa itsenäisesti, joten kannattaa ottaa yhteyttä omaan kirjastoon.