Otsikko
Jaakko nimi kiinnostaa. Jaakon päivähän ei annetusta tiedosta huolimatta ole aina ollut heinäkuussa - kansanperinne väittää sen siirretyn elokuulta heinäkuulle…

Kysytty

Jaakko nimi kiinnostaa.
Jaakon päivähän ei annetusta tiedosta huolimatta ole aina ollut heinäkuussa - kansanperinne väittää sen siirretyn elokuulta heinäkuulle. Mistä löytäisin tiedon asiasta.
Asia lienee vanha, mutta vanhempani siirron muistavat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jaakon nimipäivä on ollut Suomen almanakassa 25.7. vuodesta 1890.

Aikaisemmin meillä on ollut kaksi nimipäivää Jaakobille, josta Jaakon nimi on peräisin. Vuosina 1708-1908 Jaakobin nimipäivää vietettiin 20.12. patriarkka Jaakobin muistoksi. Keskiajalta vuoteen 1773 Jaakobilla oli nimipäivä 1.5. (Lähde: Kustaa Vilkuna, Etunimet, 2005)

Ortodoksisen kalenterin mukaan Jaakon muistopäivä 0n 21.3.:

http://www.ortodoksi.net/tietopankki/nimet/miehet/I_J_nimet.htm

Kansanperinteessä Jaakko on paitsi heittänyt kylmän kiven veteen, myös mm. naulannut tuohen kiinni, houkutellut lapset papumaahan ja alkanut kasvattaa kauraa. Jaakko on myös määrännyt elonkorjuun sään. Sanonta "Mitä Jaakkona, sitä Lauriin" kertoo ajasta 25.7.-10.8. Nämä ja monet muut kansanperinteen kertomukset kertovat siitä, että kesän loppupuoli alkaa. (Lähde: Kustaa Vilkuna, Vuotuinen ajantieto, 1997)

Tietoa siitä, että Jaakolla olisi ollut joskus nimipäivä elokuussa, ei löytynyt.