Mistä nimi Jaako on peräisin/mistä se tulee? Suvussani kulkee nimi Jaakko ja haluaisin jatkaa perinnettä. Vastaako Jaako Jaakkoa?

Kysytty

Mistä nimi Jaako on peräisin/mistä se tulee? Suvussani kulkee nimi Jaakko ja haluaisin jatkaa perinnettä. Vastaako Jaako Jaakkoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maistraatin nimipalvelun mukaan vuodesta 1899 vuoteen 2007 179 pojalle on annettu etunimeksi Jaako. Jaakko on nimen Jaakob suomalainen muunnelma. Jaakob merkitsee ’Jumala suojelkoon’. Se mainittiin jo Kansanvalistusseuran kalenterissa 1882-1883, ja tuli almanakkaan vuonna 1890. Lyhyempää muotoa Jaako käytettiin Suomessa jo 1400-luvulla. Se on nimen Jaakob länsisuomalainen muunnos. Uuden vuosituhannen alkuvuosina tämä nimen vanhempi versio tuntuu kiinnostavan, vaikka sen vuonna 2006 sai vain 12 poikaa.
Lähde: Saarikalle, Anne – Suomalainen Johanna: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus.2007

Nimen Jaako käyttöön sukunimenä on jo vastattu Kysy kirjastonhoitajalta –palvelussa.

Kysymys: Mistä Jaako nimi on peräisin ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus: Jaako on lounais- ja pohjalaisissa murteissa käytetty muoto nimestä Jaakko. Talonnimenä Jaako on esiintynyt Kolarissa, Pelkosenniemellä, Tarvasjoella, Vihannissa ja Ylitorniolla. Sukunimenä Jaako perustuu talonnimeen.

Lähde: Mikkonen, Pirjo - Paikkala, Sirkka: Sukunimet.Otava. 2000.

Vastattu: 3.5.2007 14:50:40

Asiasanat: Jaako sukunimet