Olin itse vielä joitakin vuosia sitten siinä käsityksessä, että jos esim. henkilö, jonka etunimi on Pentti, menee naimisiin Pentti-sukunimisen henkilön kanssa,…

Kysytty

Olin itse vielä joitakin vuosia sitten siinä käsityksessä, että jos esim. henkilö, jonka etunimi on Pentti, menee naimisiin Pentti-sukunimisen henkilön kanssa, hän ei saa ottaa nimekseen Pentti Pentti. Päättelin tämän siitä, että kun ei lapsellekaan, jonka sukunimeksi tulisi Pentti, saa antaa Penttiä etunimeksi. Kaverini sitten oikaisi luuloni ja sanoi syyksi, että eihän ketään voi kieltää ottamasta halutessaan tuota nimeä. Hän on myös sanonut, että tuo on päivänselvää, että tuon saa ottaa. Jos se kerran on niin päivänselvä asia, niin miksihän en sitä sitten itse ole tajunnut? Kaveri sai minut tuntemaan itseni tyhmäksi. Miksei voisi periaatteessa olla myös niin, että tuollaista nimeä ei saisi ottaa? Luulisin, että kovinkaan moni ei kuitenkaan haluaisi olla senniminen. Itse en ainakaan haluaisi olla, ja minusta tuntuu, että tuollainen on kuitenkin melko harvinaista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verneri.net-sivustolla on vastattu tähän samaan kysymykseen. Asiaa on tiedusteltu Helsingin maistraatista. Sieltä on vastattu, että nimilain mukaan etunimen pitää erottua sukunimestä, mutta että ei kuitenkaan ole ehdotonta estettä sille, että henkilön nimi olisi esimerkiksi Tapio Tapio. Tavallista tämä ei kuitenkaan ole. Alla linkki vastaukseen:

https://verneri.net/selko/verkko-kerttu/sama-nimi-etunimena-ja-sukunimena/