Isovanhempani ovat syntyneet Viipurissa 1900-luvun alkupuolella. Isäni kotona puhuttiin tiltuveitsestä.

Kysytty

Isovanhempani ovat syntyneet Viipurissa 1900-luvun alkupuolella. Isäni kotona puhuttiin tiltuveitsestä, kyse oli terävästä pikkuveitsestä, vihannesveitsestä. Olen miettinyt, onko tuota nimeä käytetty yleisemminkin murresanana vai onko kyse ollut perheen sisäisestä, omasta sanasta. Löytyisikö sanasta mitään yhtymäkohtia esim. venäjän, ruotsin tai saksan vastaavaan sanaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luulen, että Tiltuveitsi on perheen omaan historiaan pohjautuva sana.

Aivan varma en ole. Asiaa kannattaa vielä kysäistä Kotimaisten kielten keskuksesta. https://www.kotus.fi/

Sanakirjoista en löytänyt samantapaisia ilmaisuja. Ainoastaan google-kääntäjä määritteli Tiltu-sanan latviaksi ja silloin sen merkitys olisi suomeksi silta.

Suomen murteiden nettisanakirja Kaino ei tunnistanut Tiltua. http://kaino.kotus.fi/sms/

Suomenkielen sanakirjat viittaavat toisen maailmansodan aikaisiin Tiltuihin, jotka levittivät venäläistä propakandaa suomen sotilaille. Tämän tulkinnan aika on 1900-luvun alussa väärä.

Pieni täydennys:

Kotimaisten kielten keskus vastasi:

"Kiitos kysymyksestä! Suomen murteiden sana-arkistosta ei löydy tietoja tästä sanasta. (Aakkostuksessa sekä alueellisesti lähimpänä ovat sanat tiltukas ja tiltukkainen, jotka merkitsevät Inkerissä paitsi korvakorua, myös verenpisara-kasvia.) Etymologisissa sanakirjoissakaan ei näyttäisi olevan mitään tiltuveitseen viittaavaa.

Sellainen ajatus heräsi, että mahtaako suvussa olla ketään Tiltua (Matilda), jolta peritty veitsi olisi pikkuveitsen esikuvana - Etelä-Karjalan murteessahan sanan loppu-n ei äänny, jolloin "tiltuveitsi" kuulostaa samalta kuin "Tiltun veitsi". Tai sitten sana tosiaan on perheen oma luomus. Joka tapauksessa mukavaa, että se on säilynyt käytössä!

Ystävällisin terveisin
Suomen murteiden sanakirjan toimitus
Kotimaisten kielten keskus"

1 ääntä

Kommentit

Olen kysymyksen lähettäjä ja haluan lisätä, että Kotuksen veikkaus Matildasta osui oikeaan: isäni mummo oli nimeltään Matilda. Arvelen siis, että veitsi on saanut siten nimen Tiltuveitsi. Nimi on käytössä meillä edelleen, eikä se viittaa mihinkään tiettyyn veitseen, vaan enemmän veitsityyppiin.