Otsikko
Tykkäsin kovasti Emilia Männynvälin Toiste En Suostu Katoamaan -teoksesta. Keitä muita (samantyyppisiä) kirjoittajia suosittelisitte? Erityisesti suomalaisia?

Kysytty

Tykkäsin kovasti Emilia Männynvälin Toiste En Suostu Katoamaan -teoksesta.
Keitä muita (samantyyppisiä) kirjoittajia suosittelisitte? Erityisesti suomalaisia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Männynvälin esseeteoksessa Toiste en suostu katoamaan (Into, 2023) liikutaan monenlaisten aiheiden äärellä mm. naiseus, yhteiskuntaluokat, punk, feminismi, pyhä, työläiskirjallisuus.

Männynväli on aiemmin kirjoittanut proosateoksen Kaiken jälkeen (tuolloin vielä nimellä Emilia Kukkala) (Into, 2014). Lisäksi hän on Pontus Purokurun kanssa kirjoittanut journalismin ja vallan suhdetta käsittelevän Luokkavallan vahtikoirat -kirjan (Into, 2016).

Itsekin luin Männynvälin kirjan jokin aika sitten. Esseen lajissa voisit ehkä kokeilla seuraavia:

Kaltainen valmiste / Suvi Auvinen  (Kosmos, 2021)

Kauniimpi maailma : kirjoituksia sielusta, taloudesta ja oikeudenmukaisuudesta / Jani Kaaro (WSOY, 2017)

Anu Silfverbergin esseitä voisi myöskin kokeilla, kuten myös Silvia Hosseinia ja Pontus Purokurua.

Kaunokirjallisuuden puolella mieleen tulevat ainakin Laura Gustafsson, Saara Turunen, Iida Rauma, Noora Vallinkoski ja Johannes Ekholm.

Männynväliä lukeneet voivat mielellään antaa tänne kommentoimalla lisäehdotuksia!

4 ääntä

Kommentit

Kokeilemisen arvoinen voisi olla myös: Katri Kiukas: Kohtu on kaunein sana