Mitä tarkoittaa, tai mikä on Koukkari ?

Kysytty

Mitä tarkoittaa, tai mikä on Koukkari ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Suomen murteiden sanakirja” (osa 8; Kotimaisten kielten tutkimuskeskus ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2008) kertoo, että sanalla ”koukkari” on useita lähellä toisiaan olevia merkityksiä. Se voi viitata siementen sekoittamiseen käytettyyn kolmikyntiseen auraan tai ihmiskäyttöiseen yksikyntiseen auraan, jota käytetään perunoiden multaamisessa. ”Koukkari” voi olla myös kaksipiikkinen puutadikko, jota käytetään perunan nostamisessa.

”Koukkari” voi merkitä hiilikoukkua tai tulen kohentamiseen käytettyä keppiä. Sillä voidaan viitata myös vain yleisemmin koukkuun tai koukkupäisiin työvälineisiin, kuten kauhaan, köydenpunonnassa käytettävään keppiin, jonka ympärille köyden säie kierretään, tai pärekaton teossa käytettävään kannatinpuuhun. Sanan yksi merkitys on loukkupyydystä vireessä pitävä varpa.

Sanalla on lisäksi adjektiivista käyttöä, jolloin ”koukkarin” merkitys on yksinkertaisesti ’käkkyrä, käppyrä’.

11 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hei!
Peräseinäjoen syntyneiden luetteossa 1881 on mummuni isä merkitty Koukkari itsellinen... Mitä koukkari mahtaa merkitä? Se oli lisätty selityksesksi.Ylläolevat merktykset ei oikein osu, lienee joku "ammatti". Itsellisen merkityksen tiedän.