Haluaisin tietää määritelmän sanalle nuohakka, ja mitä murretta se mahtaa olla?

Kysytty

Hei!
Haluaisin tietää määritelmän sanalle nuohakka,
ja mitä murretta se mahtaa olla?

Vastaus

Vastattu

Nuohakka on lähinnä kaakkois- ja savoilaismurteissa tunnettu sana, jolla on useita merkityksiä – käyttäjän ja tämän kotipaikan mukaan. 'Liikkeellä olevaa pölyä' se on tarkoittanut ainakin Kuopion seudulla, 'lumituiskua' suurimmassa osassa Savoa sekä Kainuussa ja osassa Karjalaa, 'nopeata liikehtimistä, telmimistä, meteliä, tappelua, riitaa' ainakin Pohjois-Savossa, mutta myös osassa Kainuuta. Adjektiivina nuohakka voi tarkoittaa jotakin sellaista, mitä kirjakielessä vastaa sana halukas. Sillä on myös sellaisia merkityksiä kuin 'kiihkeä, yrittävä, joutuisa', 'ravakka, ahkera, työssään kiitettävä, toimelias'. "Nuohakka" on sekin, jolla on hyvä huomiokyky, joka on etevä etujensa valvoja.

Lähde:
Lauri Hakulinen, Nuoha. - Virittäjä 1939, s. 491-497

1 ääntä

Kommentit

Kylläpä kuulostaa saamelaisvaikutteiselta

Murresanojen kyselijät, olisitteko kilttejä ja antaisitte esimerkin siitä millaisessa yhteydessä olette kulloisenkin sanan havainneet! Näitä palstoja lukevat muutkin kuin alkuperäinen kysyjä.