Kalle Päätalon kirjoissa käytetään lasten leluista sanaa höpöroskat ja leikkiminen oli höpöstelyä. Ainakin Kallen lapsuudessa ja ilmeisesti myöhemminkin Kallen…

Kysytty

Kalle Päätalon kirjoissa käytetään lasten leluista sanaa höpöroskat ja leikkiminen oli höpöstelyä. Ainakin Kallen lapsuudessa ja ilmeisesti myöhemminkin Kallen kotiseudulla nuo olivat leluista ja leikkimisestä käytettiin tuollaisia sanoja. Minua kiinnostaisi tietää, että mistä tuo sana roskat tulee leluja kuvaavaan sanaan. Ainakin minulle se sana tarkoittaa kaikkea tarpeetonta, pois heitettävää jätettä. Olivatko leikkikalut tuolla seudulla aikuisten mielestä pelkkiä tarpeettomia ja vaikka pois heitettäviä roskia vai johtuuko sana kenties siitä, että ne oli tehty jonkinlaisista roskista, esimerkiksi tarpeettomista puunpalasista, jotka muuten olisi heitetty pois mutta joista lapset veistelivät itselleen leluja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka useimmat roska-sanan merkitykset viittaavat tarpeettomaan, pois heitettävään jätteeseen, on sitä monikkomuodossa (roskat) käytetty tarkoittamaan myös kapineita ja (työ- tai huone)kaluja yleensä, ilman minkäänlaista arvoväritystä. Näin lienee myös Päätalon höpöroskien tapauksessa - se on yksinkertaisesti leikkikaluja tarkoittava sana, ilman roska-sanaan yleensä liittyviä kielteisiä mielleyhtymiä.

Lähteet:
Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 3, R-Ö. SKS, 2000
Ylisirniö, Unto, Iltapihti pirtin päälle : kirjailija Kalle Päätalon sanastoa. Kalle Päätalon seura, 1989

3 ääntä

Kommentit

Myös tuppiroska, siis puukko tuppineen ja vöineen ynnä muine kilkkeineen ja koristeluineen.