Otsikko
Millä alueilla Suomessa "tikkuri" tarkoittaa villapuseroa tai villatakkia?

Kysytty

Millä alueilla Suomessa "tikkuri" tarkoittaa villapuseroa tai villatakkia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tikkuri- sana tarkoittaa kudottua villapaitaa t. -takkia, käytetään K.- ja P.-Pohjanmaalla, Kainuussa, Peräpohjolassa, Länsip.,paikoin P.-Savossa P.-Karjalassa.
Tieto on kirjasta: SUOMEN kielen etymologinen sanakirja. -Helsinki:Suomalais-ugrilainen seura osa 5 /kirj.Erkki Itkonen, Aulis J.Joki,Reino Peltola. -1975. ISBN 951-9019-12-X

Perä-Pohjolan ja Lapin rajoilla tikkuri sana on käytössä ainakin Sodankylässä.

9 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tikkuri on villatakki, -pusero, -paita vähän etelämpänäkin kuin vastaajan mainitsemassa Sodankylässä. Alakemijokisena (Rovaniemeltä Kemiin päin) opin sen kotona; nuo synonyymit tulivat tutuiksi vasta koulussa. Sitten ruotsintunnilla tuli esiin verbi sticka "kutoa, neuloa puikoilla", siitä siis tulee tikk-alku.
https://kaino.kotus.fi/ses/?p=article&etym_id=ETYM_307374dededcaf17a5ac…
https://kaino.kotus.fi/ses/?p=article&etym_id=ETYM_dc74b69e200fd6b4ef51…