Ira ja Mira nimet.

Kysytty

Ira ja Mira nimet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ira on Raamatussa esiintyvä nimi, joka tulee hepreasta ja merkitsee valpasta. Raamatun Irat ovat miehiä, mutta Keski-Euroopassa Irasta tuli naisen nimi ja Irene-nimen lyhentymä.

Mira on Mirabellan ja Mirandan lyhentymä ja sitä voidaan pitää myös Mirjan kutsumamuotona. Slaavilaisessa nimistössä se yhdistyy sanaan mir, rauha.

Lähde: Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja (WSOY 2001)