Inna miehen nimenä (es-isälläni 1500luvun alussa)

Kysytty

Inna miehen nimenä (es-isälläni 1500luvun alussa)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelusta löytyy tilastot etunimistä 1800-luvulta alkaen. Tilaston kaikki Inna-nimiset (1091 kappaletta) ovat naisia. Tätä aikaisemmalta ajalta ei ole tilastoja. Nimipalvelu löytyy täältä:

http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Inna-nimeä eivät monet nimioppaat mainitse lainkaan. Pentti Lempiäisen Suuren etunimikirjan (1999) mukaan nimeä on käytetty Inan, Ingan ja Inkan kutsumamuotona. Eli mainintaa nimestä miehen nimenä ei löytynyt.

Nimipalvelun mukaan Inna on myös suomalainen sukunimi.

Olisiko Inna-nimi ollut sukulaisesi kutsumanimi, ja lyhentymä esimerkiksi nimistä Immanuel, Ingemar tai Ingvar?

0 ääntä

Kommentit

Inna on venäläinen miehen kalenterinimi (kreikaksi Innas) joka muutui naisennimeksi saman malliin kuin muutkin a-loppuiset (kreikkalainen esikuva sittenkin -as).