Hyvä Kirjastonhoitaja. Haluaisin tietää mitä tarkoittavat nimet Milla ja Titta ja mistä ne ovat peräisin. Kiitos

Kysytty

Hyvä Kirjastonhoitaja. Haluaisin tietää mitä tarkoittavat nimet Milla ja Titta ja mistä ne ovat peräisin. Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Milla-nimi on tullut almanakkaan v. 1973. Kustaa Vilkunan Etunimet-kirjan mukaan Milla on kehittynyt nimistä Emilia, Ludmila ja Camilla. Eeva Riihosen Mikä lapselle nimeksi -kirjassa kerrotaan Emiliasta, että se merkitsee latinankielisen alkuperänsä mukaan innokasta, ahkeraa, uutteraa tai imartelevaa ja hurmaavaa. Vilkunan kirjassa mainitaan, että slaavilaisen Ludmila-nimen merkitys on kansan rakastama. Eeva Riihosen mukaan latinankielinen Camilla tarkoittaa alttaripalvelijaa ja se pohjautuu kunniallista ja jaloa merkitsevään sanaan camillus.

Titta puolestaan on tullut almanakkaan v. 1995. Kustaa Vilkunan mukaan Titta on Tiinan ja Kristiinan hellittelymuoto. Tiina on usein Kristiinan lyhentymä, joskin lähtökohtia voi olla muitakin. Pentti Lempiäisen Suuri etunimikirja kertoo Kristiinan pohjautuvan kreikasta ja latinasta ja tarkoittavan naispuolista Kristuksen kannattajaa, Kristuksen omaa, kristittyä naista.