Otsikko
Mitä tarkoittaa nimet julja ja milla ja mistä ne syntyy .

Kysytty

mitä tarkoittaa nimet julja ja milla ja mistä ne syntyy .

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Julja on muunnos Juulia-nimestä. Julia on latinan Juliuksen (´maitopartainen nuorukainen´) sisarnimi. Lähde: Vilkuna, Kustaa: Etunimet (ISBN 951-1-18892-5)
Toisessa lähteessä: Eero Kiviniemen teoksessa: Iita Linta Maria (ISBN 951-717-757-7) Julia-nimi on lähtöisin roomalaisesta suvun nimestä.
Eeva Riihosen kirjassa Mikä lapselle nimeksi (ISBN 951-30-9827-3) Julian kerrotaan tarkoittavan nuorekasta tai komeaa.

Eero Kiviniemen teoksessa sanotaan Milla-nimen olevan muunnos nimistä Emilia, Ludmila tai Camilla.
Eeva Riihosen mukaan Emilia on Emilin sisarnimi, alkuaan latinan innokas, ahkera, uuttera, imarteleva tai hurmaava.
Vilkunan mukaan Ludmila on slaavilainen nimi, sen merkitys on kansan rakastama. Pyhä Ludmila, Böömin suojeluspyhimys, eli 900-luvulla. Tätä tsekkiläistä valistajaa ja marttyyria ortodoksit muistavat 16.9.
Riihosen mukaan Camilla (Kamilla) on peräisin latinan camillus-sanasta, joka tarkoittaa kunniallinen ja jalo tai alttaripalvelija. Vilkuna taas kertoo, että muinaisitalialaisten volskien kuningatar oli Camilla. Hänet surmattiin taistelussa.