Haluaisin tietää nimen Ailu alkuperästä, historiasta ja merkityksestä. Harkitsemme nimeä lapselle sen saamelaisen taustan vuoksi mutta nimestä on kovin vähän…

Kysytty

Haluaisin tietää nimen Ailu alkuperästä, historiasta ja merkityksestä. Harkitsemme nimeä lapselle sen saamelaisen taustan vuoksi mutta nimestä on kovin vähän tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pekka Sammallahden pohjoissaamen sanakirjan

Sámi-suoma sátnegirji = Saamelais-suomalainen sanakirja. – Utsjoki, 1989.

mukaan (s. 524) nimi Áilu on Aslak-nimen muunnelma. Pohjoissaamen oikeinkirjoitus ei tässä anna yksiselitteistä ääntämistä: lännessä á-kirjaimella merkitään pitkää a-äännettä, idässä enemmänkin pitkää ä-äännettä, siis aailu tai ääilu.

Aslak on alkuaan skandinaavinen nimi, jonka alkuperäisiä osia ovat 'aasa-jumalaa' ja 'taistelua' merkitsevät sanat.

Tietoja nimien yleisyydestä https://192.49.222.187/nimipalvelu/defaul.asp

Etunimet / Kustaa Vilkuna ; toim. Pirjo Mikkonen. - 4. p. - Otava, 2005.