Joskus 1970-luvulla näin tv:stä pariinkin kertaan näytelmän, joka kertoi ilmeisesti nuoresta rakastuneesta parista, joiden rakkauden tiellä ilmeisesti oli…

Kysytty

Joskus 1970-luvulla näin tv:stä pariinkin kertaan näytelmän, joka kertoi ilmeisesti nuoresta rakastuneesta parista, joiden rakkauden tiellä ilmeisesti oli vaikeuksia. Jossain kohtauksessa nuori pari alkaa yhdessä työntää seinää ja rakkautensa voimalla he saavat seinän liikkeelle. Mitään muuta en näytelmästä muista. Se lienee ollut joku Tv-teatterin toteutus. Yhden pienen kohtauksen perusteella tuskin pystyy näytelmää tunnistamaan, mutta olisikohan jostain saatavissa tietoa Tv-teatterin toteuttamista näytelmistä 1970-luvulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näin vähäisin johtolangoin esityksen nimeä on tosiaan hankala lähteä etsimään. Ellei nyt sitten jollekin lukijallemme pälkähdä mieleen mistä ohjelmasta voisi olla kyse.

Elonetin hakutoimintojen avulla voi yrittää. Haku "televisioteatteri" antaa vajaa 200 tulosta. https://elonet.finna.fi/Search/Results?lookfor=televisioteatteri&type=A…  (Hakua voi tarkentaa rajaamalla sen esimerkiksi vuosikymmenille 1970-1980.)

Hakusana "teatteri" antaa sitten jo turhankin suuren määrän tuloksia https://elonet.finna.fi/Search/Results?lookfor=teatteri&type=AllFields&…  Silloin voit erikseen klikkailla haun ylälaidan Katso myös -laatikon antamia teatterivaihtoehtoja.

Radio- ja televisioarkiston RITVA-tietokannasta voi myös olla apua televisio-ohjelmia etsittäessä. https://rtva.kavi.fi/  Tässä tapauksessa se ei taida kyllä oikein olla avuksi.

Jos mieleesi tulee jotain lisätietoja esityksestä, tietty näyttelijä, ohjaaja, erityinen tunnistettava musiikki tms. voi niistäkin olla apua Elonetin hakutoimintoja käytettäessä.