Otsikko
Haluaisin tietää mitä tai millaisia kasettimuotoisia äänikirjoja on ollut saatavana 1970-1980 välisenä aikana - keille ne oli suunnattu ja sainko ns. suuri…

Kysytty

Haluaisin tietää mitä tai millaisia kasettimuotoisia äänikirjoja on ollut saatavana 1970-1980 välisenä aikana - keille ne oli suunnattu ja sainko ns. suuri yleisö niitä lainkaan (oliko yleisissä kirjastoissa lainkaan?) Onko olemassa kirjaa tai muuta paikkaa mistä tietoa näistä saisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäiset äänikirjat olivat kirjallisia äänilevyjä, joita ilmestyi jo 1950-luvulla ja varsinkin 1960-luvulla. Näistä löytyy tietoja Kansalliskirjaston Fennica-tietokannasta. Muutama kirjallinen äänilevy ilmestyi vielä 1980-luvullakin.
Ensimmäiset kasettiäänikirjat näyttäisivät tulleen käyttöön 1970-luvulla. Näkövammaisten kirjasto (nyk. Celia-kirjasto) julkaisi vuodesta 1972 lähtien Kasettikirjat-nimistä luetteloa, jonka nimi muuttui 1986 Suomalaiset äänikirjat -luetteloksi. Luettelosta ilmestyi myös kumulatiivisia versioita, (esim. Suomenkieliset äänikirjat 1972-1994: kertomakirjallisuus). Näkövammaisten kirjastossa kasetit olivat 1980-luvun lopulle asti ns. Clarke & Smith -kuusiraitakasetteja, joiden kuunteluun tarvittiin oma laitteensa. Kasettien lainaamisen edellytys oli näkövammaisuus. Celia-kirjasto on vastaajakirjastona Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa, joten jos heidän toimintansa 1970-luvulla kiinnostaa, niin sinne voi suunnata oman lisäkysymyksen.
WSOY alkoi julkaista kasettikirjoja c-kasetilla vuonna 1981, ja siinä vaiheessa äänikirjoja luultavasti ryhdyttiin hankkimaan myös yleisiin kirjastoihin. Päivi Syrjäsen opinnäytteessä kerrotaan, että Otava julkaisi mahdollisesti joitakin kasettiäänikirjoja jo 1970-luvun lopulla. Fennicasta en kuitenkaan löytänyt kuin Kalevalan (1976).
Hämeenlinnan kaupunginkirjastossa oli 1980-luvun puolivälissä jo jonkinlainen kokoelma kasettiäänikirjoja, mutta ensimmäinen äänikirjaluettelo mahtui silloin vielä yhdelle A-4-arkille.
Lisätietoja äänikirjojen historiasta löytyy Päivi Syrjäsen pro gradu- tutkielmasta Äänikirja, lukija ja kuuntelijat 2000-luvun Suomessa, ks. https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/79659/gradu02928.pdf
Myös Celia-kirjaston sivulla on pieni historiikki: http://www.celia.fi/historia