Otsikko
Haluaisin tietää mitä äänikirjoja teillä on - miten haen?

Kysytty

Haluaisin tietää mitä äänikirjoja teillä on - miten haen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Haluatko tietää jonkin tietyn kirjaston äänikirjavalikoimasta? Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa on mukana nimittäin hyvin monia kirjastoja.

HelMet-kirjastojen eli Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginkirjaston äänikirjavalikoimaa pääsee katsomaan osoitteesta http://www.helmet.fi. Klikkaa pääsivulla kohtaa ”Muut hakutavat”. Valitse pudotusvalikosta ”Valitse hakutapa” sitten hakutavaksi ”Asiasana”. Kirjoita hakukenttään ”äänikirjat” (siis ilman lainausmerkkejä). Sitten paina vain hae ja saat pitkän listan äänikirjoista. Tosin mukana ovat vielä kaikenkieliset äänikirjat.

Jos haluat rajata hakua vielä tarkemmin, klikkaa edellä kerrotun jälkeen ylhäällä keskellä olevaa nappia ”Rajaa/Järjestä hakua”. Sieltä voi valita rajauksen esimerkiksi vain kasettikirjoihin tai CD-levyihin, vain suomenkieliseen aineistoon tai tietyn kirjaston kokoelmiin. Järjestystä voi myös vaihtaa, jos haluaa esimerkiksi uusimmat äänikirjat tulemaan ensiksi. Kun olet valinnut haluamasi rajaukset, paina alhaalla olevaa nappia ”Jatka”, niin äänikirjalista tulee esiin rajattuna.

Koko suomen äänikirjatarjontaa voi katsoa Frank-monihaulla osoitteesta http://monihaku.kirjastot.fi/fi/frank/search/. Kirjoita asiasanaksi ”äänikirjat”, laita aineistolajiksi äänikirja ja valitse haluamasi kirjastot hakuun. Paina sitten ”Hae”, niin saat listan näkyviin. Koska eri kirjastoissa teoksia on saatettu luetteloida vaihtelevalla tavalla, Frank ei anna aina kovin täydellisiä tuloksia.