Otsikko
Olen äänikirjalainojen suurkuluttaja. Nyt alkaa valinnat niukkenemaan. Missä kirjastossa pääkaupunkiseudulla on laajimmat valikoimat cd-levyjä entä parhaimmin…

Kysytty

Hei
Olen äänikirjalainojen suurkuluttaja. Nyt alkaa valinnat niukkenemaan. Missä kirjastossa pääkaupunkiseudulla on laajimmat valikoimat cd-levyjä entä parhaimmin uutuuksia?
Etukäteen kiittäen
;-)...m.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihan täsmällistä tilastoa äänikirjojen kappalemääristä kirjastoittain ei suoraan ole saatavilla, mutta suurimmat kokoelmat niitä varmastikin on kunkin kaupungin pääkirjastossa, siis Pasilassa, Sellossa ja Tikkurilassa. Jos siis tahdot löytää äänikirjat suoraan hyllystä, nämä ja muut suuret kirjastot ovat varmasti parhaita paikkoja niiden etsimiseen. Toisaalta näissä kirjastoissa myös kysyntä on kovaa, joten niissäkään ei välttämättä ole hyllyssä kovin suurta valikoimaa. Niinpä suosittelenkin, että otat käyttöösi koko pääkaupunkiseudun kirjastojen yhteiset kokoelmat HelMet-verkkokirjaston avulla.

Äänikirjakokoelmia voit tutkia (halutessasi kirjastoittain) seuraavasti: Helmet-verkkokirjaston etusivulla www.helmet.fi näppäile hakukenttään kaksi asteriskia, siis **, ja valitse hakukentän oikealla puolella olevasta pudotusvalikosta kohta Äänikirjat. Napsauta painiketta "Tarkenna hakua". Valitse pudotusvalikoista aineistoksi CD-levy ja kieleksi ja kirjastoksi haluamasi vaihtoehdot. Näin pääset selaamaan eri kirjastojen cd-muotoisia äänikirjakokoelmia. Jos jätät kirjastorajauksen pois, saat esiin kaikkien HelMet-kirjastojen kokoelmat. Näet myös, missä kirjastoissa mikin äänite on juuri sillä hetkellä paikalla ja voit varata sekä lainassa että hyllyssä olevaa aineistoa haluamaasi kirjastoon. HelMet-verkkokirjaston etusivun kohdista "Uutuuksia" ja "Uutuusluettelot RSS-syötteinä" pystyt myös seuraamaan erikseen äänikirjauutuuksia.

Et maininnut, millä kielillä kuuntelet äänikirjoja, mutta ainakin jokseenkin kaikki suomenkieliset äänikirjat hankitaan vähintäänkin johonkin HelMet-kirjastoon.