Otsikko
Jos hakee lukioon ja tulee valituksi kotipaikkakunnallaan, mutta perhe muuttaakin toiseen kaupunkiin ennen koulun alkua tai pian sen alettua, onko tämä valinta…

Kysytty

Jos hakee lukioon ja tulee valituksi kotipaikkakunnallaan, mutta perhe muuttaakin toiseen kaupunkiin ennen koulun alkua tai pian sen alettua, onko tämä valinta voimassa uudessa asuinkaupungissa ja mikä ratkaisee, mihin lukioon siellä menee, jos on useita? Entä jos uusi kotikaupunki on tiedossa, mutta ei tarkka osoite siellä, voiko silloin hakea jo valmiiksi sen kaupungin lukioon?

Vastaus

Vastattu

Jokainen lukio opiskelijansa itse ja kussakin lukiossa on tietty opiskelijakiintiö, joten yhteen lukioon hyväksytty opiskelija ei voi siirtyä automaattisesti toiseen lukioon. Lukioon hakevan ei tarvitse olla kirjoilla siinä kunnassa, jossa sijaitsevaan lukioon hakee. Jos lukioon on yhteishaun jälkeen jäänyt vapaita paikkoja, lukio voi täyttää näitä jatkuvassa haussa. Lukion vaihtamista suunnitteleva voi näin ollen hakea uuteen lukioon jatkuvassa haussa Opintopolku.fi-palvelussa tai lukion omilla verkkosivuilla. Lisätietoa lukioiden valintaperusteista löydät Opintopolku-sivustolta.