Haluaisin tietää mitä nimi Reino tarkoittaa. Samoin kuin Leo Teddy Viljami. Niin ja monta Ilanaa Suomessa on ja mitä nimi tarkoittaa?

Kysytty

Haluaisin tietää mitä nimi Reino tarkoittaa. Samoin kuin Leo Teddy Viljami. Niin ja monta Ilanaa Suomessa on ja mitä nimi tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Reino on suomalainen lyhentymä saksalaisesta alkuperää olevasta Reinholdista. Reinhold on suomeksi "jumalan neuvolla hallitseva".

Leo on latinaa ja tarkoittaa leijonaa.

Teddy on angloamerikkalaisessa maailmassa sekä Teodorin että Edwardin kutsumanimi. Teodor on kreikassa Jumalan lahja ja Edward muinaisenglannissa rikkauden vartija.

Viljami (engl. William, saks. Vilhelm) on lujatahtoinen kypäränkantaja (eli sotilas).

Ilana on uudehko juutalainen nimi. Heprean kielessä se tarkoittaa puuta. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan Ilana-nimeä on Suomessa annettu 113 naiselle. Ks. tarkemmin: https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Nimien merkitysten lähteenä Pentti Lempiäisen Suuri etunimikirja (WSOY 1999)