Otsikko
Haluaisin tietää mistä tulee nimi Timur, mitä se tarkoittaa ja koska on nimipäivä.

Kysytty

Haluaisin tietää mistä tulee nimi Timur, mitä se tarkoittaa ja koska on nimipäivä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston kokoelmista löytyi pari viitettä nimeen Timur:

Bruce Lanskyn 35,000 baby names -kirjasta löytyi maininta, että Timur olisi peräisin hepreasta ja toisintomuoto Tamarille. Lisätietona: (Russian) conqueror '(venäläinen)valloittaja'

Internationales Handbuch der Vornamen -hakuteoksessa nimi myös esiintyy ja siinä viitataan unkarilaiseen ja turkinkieliseen lähdeteokseen. Nimen sisällöstä ei ole selitystä.

Suomalaisessa nimipäiväluettelossa Timur ei esiinny, ei edes Lempiäisen teoksessa Nimipäivättömien nimipäiväkirja.

Kuuluisasta sotasankarista Timur Lenkistä löydät tietoa helposti esim.Googlesta.