Haluaisin tietää, mistä nimi Taava on peräisin ja miksi se on niin harvinainen.

Kysytty

Haluaisin tietää, mistä nimi Taava on peräisin ja miksi se on niin harvinainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan teos ”Etunimet” (Otava, 2005) kertoo, että ”Taava” liittyy etunimiin ”Augusta”, ”Kustaa” ja ”Daavid”. Sitä on annettu sekä miehille että naisille, joskin osoitteesta http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/ löytyvä väestöreskisterikeskuksen nimipalvelu kertoo, että harvat miehille annetut nimet on annettu ennen 1920-lukua. Nimen on saanut alle 87 suomalaista, mutta viime vuosikymmenilläkin sitä on annettu jonkin verran lapsille. Kyseessä on kuitenkin melko harvinainen nimi.

Vilkunan mukaan ”Augusta” on peräisin latinan nimestä ”Augustus” (’kunnianarvoisa’). ”Daavid” taas on heprealaista alkuperää ja merkitykseltään ’lemmikki, armas’ tai ’ystävä’. ”Kustaa” on peräisin nimestä ”Gustav”, jossa on taustalla muinaispuolan ’vierasta’ merkitsevä sana. Se ilmeisesti ollut pohjoismaisissa yhteyksissä merkitykseltään ’gööttien tuki’.

Miksi sitten nimi on harvinainen? Siihen on vaikea vastata, eivätkä lähteetkään kerro syitä harvinaisuudelle. Erilaisia muunnelmia noista nimistä on kuitenkin monta, joten kaikki eivät ole siksi varmaankaan nousseet suosituiksi. ”Taava” tuntuu minun korvissani aika vanhahtavalta ja erikoiselta, joten ehkä siksikään sitä ei suosita. Toisaalta ihmisillä on voinut olla virallinen kutsumanimi ja jokin ”Taavan” kaltainen muunnelma on voinut toimia puhuttelunimenä.

7 ääntä

Kommentit

Hei, minun nimeni on Taava ja olen kovasti yrittänyt selvittää nimen alkuperää. Olen syntynyt 1960 luvun alkupuolella. Luin jostain aikoja sitten, että nimi olisi muunnelma Octavia nimestä? Löytyykö siitä mitään faktaa?

Lapsuudessani 1950-60-luvulla iäkästä naapurintätiä kaikki sanoivat Taava-tädiksi. Virallinen nimi Kustaava tuli harvoin esiin. Taava-tädin syntyessä Kustaavan nimipäivä oli 30. lokakuuta.

Olin kerran, n. vuonna 1990 bussimatkalla, jolla oppaana oli Taava-niminen nuori nainen. Kun matkalaiset kyselivät hänen erikoisesta nimestään, niin hän antoi seuraavan selityksen:
Taava muodostuu samalla tavoin kuin esim. Tiina; Kristiina - Stiina - Tiina tai Eleonoora - Leonoora - Noora. Eli Gustaava - Staava - Taava. Muistaakseni hän antoi vielä yhden vastaavan nimikolmikon esimerkiksi, mutta sitä en nyt muista. Nimi olisi siis naisen nimi!