Otsikko
Haluaisin tietää mitä Senja, Satu ja Selena tarkoittavat ja mikä on niiden alkuperä?

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää mitä Senja, Satu ja Selena tarkoittavat ja mikä on niiden alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön” (Gummerus, 2007) kertoo, että etunimi ”Senja” on karjalainen muunnos kreikkalaisesta nimestä ”Ksenia”, jonka merkitys on ’vieras, vieraanvarainen’. Se oli Suomessa yleinen jo 1800-luvulla, mutta suosio lisääntyi 1900-luvulla, jonka aikana nimi annettiin noin 5 000 tytölle.

”Satu” on suomalainen nimi, joka perustuu vastaavaan yleiskielen sanaan (’tarina, kertomus’). Nimeen on otettu ilmeisesti mallia ruotsalaisesta nimestä ”Saga”, jonka merkitys on sama kuin suomen ”Sadun”. Yleiskielen sanan ”satu” alkuperää ei varmuudella tiedetä, mutta se saattaa olla johdos verbistä ”sataa” (’pudota’) tai ”sattua” (’tapahtua’). Ensimmäiset Sadut kastettiin 1900-luvun alussa, ja almanakkaan nimi pääsi 1950. Suosionsa huipulla ”Satu” oli 1965–79.

”Selena” on nimen ”Selina” rinnakkaismuoto. Nimen alkuperästä on esitetty kaksi tulkintaa. Se voi olla johdos kreikan sanasta ”seléenee” (’kuu’). Toinen vaihtoehto on ranskankielinen nimi ”Céline”, joka puolestaan pohjautuu latinan sanaan ”caelum” (’taivas’). Englannissa nimeä on esiintynyt eri asuissa jo 1600-luvulla ja Saksassakin pitkään. Suomessa ”Selina” ja sen rinnakkaisnimet ovat olleet käytössä 1800-luvulta alkaen, luultavasti Yhdysvalloista palanneiden siirtolaisten mukanaan tuomana. Muita nimen rinnakkaismuotoja ovat ”Celina”, ”Seliina” ja ”Selene”.