Haluaisin tietää Tytti nimen alkuperän ja mitä se tarkoittaa.

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää Tytti nimen alkuperän ja mitä se tarkoittaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön” (Gummerus, 2007) kertoo, että etunimi ”Tytti” pohjautuu luultavasti sanaan ”tyttö” ja on sen hellittelymuoto. Nimeä on myös vanhastaan käytetty Tyyne-nimisten lempinimenä, joten nimi on saattanut tulla sitäkin kautta. Virallisena etunimenä ”Tytti” on esiintynyt 1900-luvun alkupuolelta asti, vaikka se onkin päässyt almanakkaan vasta 1984.

Mistä sana ”tyttö” on sitten peräisin? ”Suomen sanojen alkuperä” (osa 3; Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2000) kertoo, että se on johdettu sanasta ”tytär”. Sen merkitys on deminutiivinen eli pienuutta merkitsevä, jolloin ”tyttö” olisi merkitykseltään ’pieni tytär’. Sana ”tytär” on balttilainen laina mutta sen verran vanha, ettei sitä hevillä huomaa lainatuksi, ja se on esiintynyt jo Mikael Agricolan kirjoituksissa. Sen vastine on esimerkiksi liettuan ’tytärtä’ tarkoittava sana ”dukte”. Samaa indoeurooppalaista alkuperää ovat myös ruotsin ”dotter” ja saksan ”Tochter”, joskin suomeen se siis on tullut balttilaisten kielten kautta.

13 ääntä

Kommentit

Elof Hellquist "Svensk etymologisk ordbok" (1922) mainitsee sanan "tutta" tarkoituksessa "pieni tyttö", sekä "tutte" tarkoittaen "pieni poika".

http://runeberg.org/svetym/