Mitäköhän nimi Miranna tarkoittaa? Mikä on nimen alkuperä?

Kysytty

Mitäköhän nimi Miranna tarkoittaa? Mikä on nimen alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen ”Suuri etunimikirja” (WSOY, 1999) kertoo, että ”Miranna” on luultavasti muunnelma nimestä ”Miranda”. ”Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön” (Gummerus, 2007) tietää kertoa, että ”Miranda” pohjautuu latinan sanaan ”mirari” (’ihailla’). Nimi on esiintynyt William Shakespearen näytelmässä ”Myrsky”, ja nimi onkin esiintynyt Englannissa 1600-luvulta lähtien. ”Miranda” on ollut käytössä Suomessa 1900-luvulta alkaen ja ollut suosituin sen kahdella viimeisellä vuosikymmenellä. Muoto ”Miranna” on jäänyt harvinaisemmaksi, ja sen on saanut vain alle 90 ihmistä 1960-luvulta alkaen.

4 ääntä

Kommentit

Esikoistyttärelleni nimeä miettiessä alussa ehdotettiin pelkkä Mira. Suvussa nimi Anna on merkittävässä roolissa, joten pikku prinsessalle annettiin nimeksi Miranna. Tyttäreni nimi on siis yhdistelmä nimistä Mira ja Anna. Tämä tapahtui vuonna 1982. Tätä ennen en ole nimeen törmännyt, mutta kuten edellinen kommentti kertoo nimi olisi esiintynyt jo 1960-luvulla.

Miranna sekoitetaan usein nimiin Miranda ja Mirana. Ehkä suomalainen Mira on lyhenne Mirandasta. Mirana on ainakin erään pelin kuninkaallisen perheen jälkeläinen, satuhahmo ja sankari Kuuprinsessa.