Otsikko
Haluaisin tietää Jori nimen alkuperän, merkityksen ja montako vuosien aikana on kastettu. Samoin Mira-nimestä. Molemmista kaikki, mitä historia tietää. Olen…

Kysytty

Haluaisin tietää Jori nimen alkuperän, merkityksen ja montako vuosien aikana on kastettu. Samoin Mira-nimestä. Molemmista kaikki, mitä historia tietää. Olen saanut sinulta hyviä vastauksia, joten kiitän etukäteen. Nimipäiväkortteihin on kiva laittaa tietoja!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jori nimi tulee kreikkalaisperäisestä nimestä Georgios. Samaa alkuperää ovat nimet Yrjö, Jyri ja Jyrki. Almakassa nimi on ollut yhtenä Yrjön rinnakkaisnimistä 23.4. vuodesta 1984 alkaen. Georg (Georgius) lähtökohtana lienee ruotsalainen muuntuma Yrjän. Keskiajalla nimi on ollut muodossa Yrjä ja Yrjänä.

Miran nimipäivä on 30.4., koska Mira on puhuttelunimi Mirjasta. Nimi on todennäköisesti syntynyt muulta pohjalta. Se voi olla esimerkiksi nimen Mirabella lyhentymä ja venäläisessä nimistössä se yhdistetään sanaan mir-rauha.

Väestörekisterikeskus ylläpitää nimipalvelua, josta voi tarkistaa, kuinka monella henkilöllä nimi on ja on ollut http://www.vaestorekisterikeskus.fi/ .

Lisätietoa esimerkiksi teoksissa:
- Lempiäinen: Suuri etunimikirja
- Vilkuna: Etunimet