Etsin novellia joka kertoo keksijästä. Hän rakentaa teleporttauksen mahdollistavan laitteen, joka kaupallistetaan pian vaikka keksijä itse olisi vielä halunnut…

Kysytty

Etsin novellia joka kertoo keksijästä. Hän rakentaa teleporttauksen mahdollistavan laitteen, joka kaupallistetaan pian vaikka keksijä itse olisi vielä halunnut jatkaa keksintönsä testaamista, jotta voisi varmistua sen turvallisuudesta. Keksintö leviää laajaan käyttöön ja lopulta selviää, että liialla käytöllä ihmisten rakenne teleporttausten johdosta muuttuu ja lopulta käyttäjät katoavat kokonaan. Keksijä jäi kai lopulta yksin maailmaan.

Juoni saattaa poiketa edellä kuvatusta, koska tarinan kuulemisestani on aikaa, mutta pääpiirteittäin noin. Ilmeisesti kyseessä ei ole Stephen Kingin Jauntti, vaikka se on omien etsintöjeni paras tulos. Onko olemassa toista teleporttauksesta kertovaa novellia, joka vastaisi kuvausta paremmin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin kollegoilta ympäri Suomea, mutta valitettavasti kukaan ei tunnista tätä novellia. Wikipediasta löytyy englannin kielellä lista romaaneista ja novelleista, joissa kerrotaan teleporttauksesta (teleportation in fiction). Ehkä sieltä löytyy oikea tarina.

Tässä linkki: http://en.wikipedia.org/wiki/Teleportation_in_fiction

Listasta puuttuu Alfred Besterin romaani Määränpäänä tähdet, jossa myös kerrotaan teleporttauksesta.