Asiakas etsii joskus lukemaansa tieteisnovellia tai -romaania, jossa "juonena oli yhteiskunnan paljastuminen jonkin hallusinogeenin tms. aiheuttamaksi harhaksi…

Kysytty

Asiakas etsii joskus lukemaansa tieteisnovellia tai -romaania, jossa "juonena oli yhteiskunnan paljastuminen jonkin hallusinogeenin tms. aiheuttamaksi harhaksi: kun ihmiset kuvittelivat ajavansa autoa, he itse asiassa liikuttivatkin autoa jalkatyöllään, tai jos he kuvittelivat käyttävänsä hissiä, he oikeasti kiipeilivätkin ylös hissikuilun seinämiä..."
Muistaako kukaan, mistä teoksesta on kyse?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen kirja on Stanislaw Lemin Futurologinen kongressi, Kirjayhtymä 1978.Hyvä kuvaus ja analyysi teoksesta löytyy
Matti Savolaisen toimittamasta kirjasta Tieteiskirjallisuuden
maailmoita.Kirjassa Lemin teoksesta todetaan seuraavasti:
maailma on itseasiassa täysin rappeutunut, mutta mielenherkis-
teet pitävät ihmiset jatkuvasti sellaisessa tilassa, että he
luulevat asuvansa ihmeellisessä ja erilaisten tuotteiden täyttämässä maailmassa.