Etsisin tietoa scifinovellista, johon pystyn antamaan seuraavia tuntomerkkejä: Ilmestynyt ennen vuotta -86, luettu ennen sitä. Kirjailija ilmeisesti jokin…

Kysytty

Hei!

Etsisin tietoa scifinovellista, johon pystyn antamaan seuraavia tuntomerkkejä:

Ilmestynyt ennen vuotta -86, luettu ennen sitä.
Kirjailija ilmeisesti jokin scifin senaikaisia tunnettuja nimiä.
Juoni: Novellissa on kaivosplaneetta, jonne novellin päähenkilö pestautuu töihin. Kaivosplaneetan ilmakehä on myrkyllinen ja kaivoksen työntekijät joutuvat pitämään hengityskojetta, jonka käyttö rappeuttaa keuhkot vähitellen ja kaivosmiehet joutuvat jäämään planeetalle lopullisesti. Kuitenkin kaivostyöstä maksetaan hyvin. Päähenkilö on päättänyt päästä palkkarahojen kanssa pois planeetalta kun palvelussopimus menee umpeen ja seuraava avaruusalus tulee tuomaan seuraavan lastin kaivosmiehiä.
Hän hengittää tietoisesti keuhkokojeen hengityksen tahdissa eli pitää yllä keuhkojensa voimaa, jotta ne eivät rappeutuisi.
Kuitenkin koska hän joutuu myös yölläkin pitämään keuhkokojetta ja nukahtelee, keuhkokoje alkaa vähitellen toimia ilman päähenkilön hengitysapua ja keuhkot alkavat rappeutua. Lopulta päähenkilön keuhkot rappeutuvat kuten muillakin työmiehiksi tulleilla ja hän joutuu jäämään loppuiäkseen planeetalle. Mahdollisesti muistan jotkut yksityiskohdat väärin mutta juoni oli suunnilleen tuollainen.

Vastaus

Vastattu

Etsitty novelli saattaisi olla Crucifixus etiam, jonka on kirjoittanut Walter M. Miller, jr. Se on ilmestynyt suomeksi Robert Silverbergin toimittamassa novellikokoelmassa Huomispäivän maailmat : kymmenen tieteiskertomusta (Gummerus, 1971).

Crucifixus etiam tapahtuu Marsissa. Kääriäkseen vähän ylimääräistä rahaa sen päähenkilö Manue Nanti ottaa osaa Mars-projektiin, jonka "päämääränä oli tehdä Marsista asuttava paikka siirtolaisille niin että he eivät tarvitsisi enää maapallon tukea ja selviytyisivät ilman happilaitteita, eristyspukuja ja monia eri lisälaitteita joita ihmisen nyt oli käytettävä pysyäkseen hengissä neljännellä planeetalla".