Otsikko
Missä novellissa on sellainen tapahtuma, jossa kuvitteellisella planeetalla on neljä aurinkoa, joten kukaan sen planeetan asukkaista ei ole koskaan nähnyt…

Kysytty

Hei! Missä novellissa on sellainen tapahtuma, jossa kuvitteellisella planeetalla on neljä aurinkoa, joten kukaan sen planeetan asukkaista ei ole koskaan nähnyt yötaivasta. Sitten eräänä päivänä sattuu täydellinen nelinkertainen auringonpimennys ja yötaivas paljastuu. Eli novelli on scifiä ja minulla olisi sellainen muistikuva, että se olisi Asimovin kirjoittama. En ole lukenut kyseistä teosta, jotta löytäisin sen kirjastosta, tarvitsisin tietää novellin nimen ja missä novellikokoelmassa se löytyisi. Olisin erittäin kiitollinen, jos löydätte kyseisen teoksen. Kiitos kuitenkin jo etukäteen :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on tosiaan Isaac Asimovin vuonna 1941 kirjoittama novelli "Yö saapuu". Vuonna 1990 Asimov laajensi novellinsa romaaniksi apunaan kirjailija Robert Silverberg. Alkuperäisnovelli on sijoitettu romaanin keskivaiheille. Romaani löytyy pääkaupunkiseudun kirjastoista. Lisäksi kirjastoista saa scifi-novellien kokoelmateosta "A science fiction omnibus" sekä "The science fiction hall of fame. Volume one : 1929-1964". Molemmista novelli löytyy englanniksi nimellä "Nightfall". Novellia voi etsiä myös suomenkielisistä kokoelmista, mutta valitettavasti niitä ei ole asiasanoitettu riittävästi, jotta pystyisin sanomaan, mistä sitä löytyy. Joka tapauksessa novelli löytyy yllä mainitusta romaanista "Yö saapuu".

0 ääntä

Kommentit

En muista varmaksi, mutta minulla on mielikuva, että PORTTI-lehti olisi julkaissut novellin. Asian voi tarkistaa ko. lehden kotisivulta jossa on lista lehdessä julkaistuista novelleista.

... Eipäs ollutkaan enää novellilistaa Portin sivuilla, ainoastaan yksittäisten numeroiden sisällysluettelot. Löysin kuitenkin 'Yö saapuu' -novellin, se on numerossa 4/92.