Etsin tieteisnovellia, jonka juonen muistan hämärästi: mies kulkee jonkinlaisella aikakoneella ajasta ja paikasta toiseen saamiensa vihjeiden perässä. Perillä…

Kysytty

Hei! Etsin tieteisnovellia, jonka juonen muistan hämärästi: mies kulkee jonkinlaisella aikakoneella ajasta ja paikasta toiseen saamiensa vihjeiden perässä. Perillä paljastuu, että vihjeet ovat hänen itsensä jättämiä, ja novellin lopussa hän lähtee viemään vihjeitä menneisyyteen omalle reitilleen. Luin novellin aikanaan jostakin tieteisnovellikokoelmasta. Kiitos avusta!

Vastaus

Vastattu

Ikävä kyllä vastausta ei tällä kertaa löytynyt. Aikamatkustus on tieteiskirjallisuudessa erittäin yleinen käytetty juonikuvio, jopa siinä määrin, että sillä on oma internet-sivustonsa, ittdb.com. TV Tropes -sivustolla on myös useita esimerkkejä kuvaamastasi time loop -juonikuviosta.

Mikäli luit novellin suomeksi, voit yrittää etsiä kokoelmaa Risingshadow-sivuston kirjalistaushaun kautta - valitse hakuun scifi tai joko antologiat tai novellikokoelmat ja mahdollinen vuosiväli.

0 ääntä

Kommentit

Hei, löysinkin tämän etsimäni tieteisnovellin. Kyseessä on ”Varkaana ajassa”, kokoelmasta ”Matkalippu Utopiaan”, kirj. Robert Sheckley. Voin suositella kokoelmaa vanhasta scifistä tykkääville: tyyli, huumori ja yllätykselliset käänteet muistuttavat A. C. Clarken tyyliä, eikä tasokaan mielestäni häviä Clarkelle yhtään!