Etsin novellia, joka kertoo Voittamattoman Armadan tuhosta Englannin vesillä ja käsittelee mm. espanjalaismiesten taikauskoa. Se on julkaistu scifi-aiheissa…

Kysytty

Etsin novellia, joka kertoo Voittamattoman Armadan tuhosta Englannin vesillä ja käsittelee mm. espanjalaismiesten taikauskoa. Se on julkaistu scifi-aiheissa novellikokoelmassa ja palkittu jollain palkinnolla, alkuteos on englanninkielinen. Mistä kokoelmasta tämä voisi löytyä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä on varmaankin Kim Stanley Robinsonin novelli "Black Air", joka voitti World Fantasy Awardin vuonna 1984. Se on ilmestynyt ainakin seuraavissa kokoelmissa:
- The Year’s Best Science Fiction, First Annual Collection, toim. Gardner R. Dozois, Bluejay 1984
- The Best Fantasy Stories from the Magazine of Fantasy & Science Fiction, toim. Edward L. Ferman, Octopus 1985
- Kim Stanley Robinson: The Planet on the Table, Tor 1986
- The Best from Fantasy & Science Fiction: A 40th Anniversary Anthology, toim. Edward L. Ferman, St. Martin’s 1989
- Kim Stanley Robinson: Remaking History and Other Stories, Tor/Orb 1994
Robinsonilta on suomennettu romaani Antarktika, Otava 2000. Vainikaisen scifibibliografian (http://www.elisanet.fi/jussi_vainikainen/sf/bib/) mukaan kyseistä novellia ei ole suomennettu.