Otsikko
Luin scifi-kirjan, joka koskee jonkinlaista postapokalyptistä maailmaa. Sen päähenkilö pakenee jotakin joka on tuhonnut hänen yhteisönsä. Mutta muistan: hän…

Kysytty

Luin scifi-kirjan, joka koskee jonkinlaista postapokalyptistä maailmaa. Sen päähenkilö pakenee jotakin joka on tuhonnut hänen yhteisönsä. Mutta muistan: hän suojautuu bunkkeriin, jota hallitsee tekoäly. Käy ilmi, että tekoäly on laadittu kuolleen teinitytön, nimeltään Ashley, persoonallisuuden pohjalta ennen maailmanloppua, koska hänen hyvin rikkaat vanhempansa eivät kestäneet että tyttö oli kuollut ja pystyivät maksamaan tällaisen "kopion". Muut ovat kauan sitten kuolleet, tekoäly ei. Tyttö/ AI ei halua päästää päähenkilöä ulos bunkkerista, koska on ikävystynyt ja yksinään. Päähenkilö saa selville, että Ashley rakasti ihmisenä ollessaan lentämistä, ja lupaa, että jos saa lähteä, hakee ilmalaivan ja päästää Ashleyn hallitsemaan sitä, tylsän bunkkerin sijasta. Ashley siirtää tietoisuutensa johonkin mukanakannettavaan, päähenkilö onnistuu löytämään vanhan ilmalaivan ja Ashley pääsee sitä ohjaamaan, ja naisten/ lasten/ muiden viattomien yhteisö (päähenkilö luullakseni pelastaa omansa) nostetaan ilmalaivaan asumaan.

Mitä kirjaa haen? Tämä olisi kirjaston kirja, teinien/ nuorten aikuisten scifi, luettu joskus 80-90 luvun taitteessa, luultavasti Martinlaakson kirjastosta, julkaisuvuotta en tiedä, tai sitä onko se osa sarjaa vai ei. Tiedän, että kysyn mahdottomia, mutta tiedän senkin, että kirjastonhoitajat ovat ninjoja, joten jos voisitte auttaa. :)

Vastaus

Vastattu

Voisiko kyseessä olla John Brosnanin Sky Lords -trilogian kolmas osa The Fall of the Sky Lords (https://www.goodreads.com/book/show/1348008.The_Fall_of_the_Sky_Lords)? Trilogian ensimmäinen osa on suomennettu nimellä Taivaan valtiaat.