Arvoisa Kirjastohenkilö, Millaisia kirjoja (tai muita lähteitä) suosittelisitte henkilölle, joka olisi kiinnostunut lisäämään tietojaan 1800-luvun Suomesta ja…

Kysytty

Arvoisa Kirjastohenkilö,

Millaisia kirjoja (tai muita lähteitä) suosittelisitte henkilölle, joka olisi kiinnostunut lisäämään tietojaan 1800-luvun Suomesta ja Keski-Euroopasta?

Monissa vastaani tulleissa historiaa käsittelevissä kirjoissa käsitellään 1800-lukua vain ohuelti muun historian ohessa. Erityisesti minua kiinnostaisi ihmisten arki, sekä säätyläisten että rahvaan. Myös se mietityttää, millaisia ja miten paljon vuorovaikutuksia oli suomalaisten ja keskieurooppalaisten välillä tuohon aikaan.

Lähteet voisivat olla suomeksi, englanniksi, ruotsiksi tai saksaksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla olevissa, Helmet-kirjastoista lainaan saatavista, kirjoissa käsitellään Suomen ja Euroopan 1800-luvun historiaa. Toivottavasti niistä löytyy sopivia. Alinna on pari linkkiä aiheeseen liittyviin nettisivuihin.

- Euroopan historia. Ihanteiden nousu : 1800-1900 / Karsten Alnæs
- Suomalainen ja eurooppalainen menneisyys : historiankirjoitus ja historiakulttuuri keisariaikana / Matti Klinge
- Suomi, outo, pohjoinen maa? : näkökulmia Euroopan äären historiaan ja kulttuuriin / toim. Tuomas M. S. Lehtonen
- Venäjä ja Eurooppa : Venäjän idea 1800-luvulla / Vesa Oittinen (toim.)
- Familia. 5 : Lapsen vuosisata : 1800-luku : eurooppalaisen perheen historia / kirjoittanut ja toimittanut Kaari Utrio
- A history of women in the west. 4 : Emerging feminism from Revolution to World War / Genevieve Fraisse and Michelle Perrot, editors
- Maailmanhistoria. 16 : 1800-luvun uudet mahdit / [kirjoittaja: Editorial Sol 90]

https://historianluokka.wordpress.com/teemat/elamaa-1800-luvun-suomessa/

https://peda.net/valkeakoski/opetuspalvelut/pk/tyry/oppiaineet/historia…