Tukholmaan 8-18.2017 paljastettiin suomalainen Marja Kanervon veistos Vuosi Luvvut Joka liittyy yhteiseen historiaamme suomen kans. -1252 ,-1362 ,- 1648 ,…

Kysytty

Tukholmaan 8-18.2017 paljastettiin suomalainen Marja Kanervon veistos Vuosi Luvvut
Joka liittyy yhteiseen historiaamme suomen kans. -1252 ,-1362 ,-
1648 ,-1703 ,-1734 ,-1809, -1995
Kysymys mitä tarkoittaa nämä vuosiluvut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kanervon veistoksen vuosiluvuista osa on verrattain selviä tapauksia, jotkut ehkä aavistuksen verran tulkinnanvaraisempia. Tässä yksi yritys avata mainittuja vuosilukuja:

1252 - Tukholma perustettiin
1362 - suomalaisten asema Ruotsin valtakunnassa vahvistettiin muodollisesti - tällöin Itämaa eli Suomi sai virallisen oikeuden osallistua kuninkaanvaaliin samalla tavoin kuin muut laamannikunnat
1648 - Kolmikymmenvuotinen sota päättyi Westfalenin rauhaan
1703 - Suuressa Pohjan sodassa (1700-1721) Venäjä valtasi Ruotsilta Inkerin ja Pietari perustettiin suomalaisheimojen ikivanhan kauppapaikan Nevanlinnan paikalle
1734 - Vuoden 1734 laki, vanhin sekä Suomessa että Ruotsissa vielä joiltain osin voimassa oleva laki
1809 - Suomi irrotettiin Ruotsista ja liitettiin osaksi Venäjän keisarikuntaa
1995 - Suomi ja Ruotsi liittyivät Euroopan unioniin

Lähteet:
Jouko Vahtola, Suomen historia : kivikaudesta 2000-luvulle
Pentti Virrankoski, Suomen historia : maa ja kansa kautta aikojen
https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/kirjasto/aineistot/kotim…