Otsikko
Mistä kannattaisi lähteä etsimään tietoa suomalaisesta kartanokulttuurista 1950-luvulla? Löytyykö esimerkiksi tietokirjaa/-kirjoja, joissa käsitellään…

Kysytty

Mistä kannattaisi lähteä etsimään tietoa suomalaisesta kartanokulttuurista 1950-luvulla? Löytyykö esimerkiksi tietokirjaa/-kirjoja, joissa käsitellään kartanoita, niissä asumista ja ylipäätään kartanoiden merkitystä 1950-luvulla? Kiinnostaa siis kokonaisuudessaan se, mikä on ollut kartanoiden "rooli" yhteiskunnassa 1950-luvulla, miten niissä on eletty ja millaista kartanokulttuuri on silloin ollut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa lähteä etsimään tietoa aiheesta hieman laajemmalla aikaperspektiivillä, sillä suomalaisia kartanoita, niiden historiaa ja kartanoelämää käsitteleviä teoksia löytyy kyllä, mutta en onnistunut löytämään sellaisia, jotka keskittyisivät ihan pelkästään 1950-lukuun. Todennäköisesti näissä pidempää aikaväliä käsittelevissä teoksissa on käsitelty myös etsimääsi 1950-lukua, mutta saatat joutua hieman kahlaamaan löytääksesi juuri sinua kiinnostavaa tietoa.

Esimerkiksi hakusanayhdistelmillä  'kartanot', 'historia', 'Suomi' tai 'kartanot', 'kulttuurihistoria', 'Suomi', löytyy paljon teoksia Kirkes-kirjastojen aineistohausta: https://kirkes.finna.fi/

Finna.fi -hakupalvelusta löydät näet myös laajemmin aineistoa esimerkiksi muiden suomalaisten kirjastojen kokoelmista, sekä verkossa luettavissa olevaa aineistoa: Hakupalvelu | Arkistot, kirjastot, museot | Finna.fi Kannattaa tutustua!