Minu kiinnosta tiedo suomen pappilakultuurista. Erityisesti 1800 ja 1900 luvilla. Pappiloiden tärkeys kyläyhteisössä, sivistyksen ja kulttuurin tyyssijänä.

Kysytty

Minu kiinnosta tiedo suomen pappilakultuurista. Erityisesti 1800 ja 1900 luvilla. Pappiloiden tärkeys kyläyhteisössä, sivistyksen ja kulttuurin tyyssijänä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansallisbibliografiasta löytyivät seuraavat pappiloita ja pappilakulttuuria käsittelevät kirjat:

Lasiseinäinen koti : elämää pappilassa / [toimituskunta: Pirjo Paarma ... et al.]. - [Helsinki] : [Suomen papinpuolisoiden liitto], 1997

Kirkkojen kunnostus ja pappilakulttuuri / H. Viitala (toim.). - Kuopio : Snellman-instituutti, 1990. - 94 s. ;

Kirkko kulttuurin kantajana / toimittaja: Nina Lempa ; [julkaisija:] Kirkkohallitus. - [Helsinki] : Museovirasto, 2000

Lisäksi kannattaa myös tutustua yleisempiin Suomen kulttuurihistoriaa käsitteleviin teoksiin ja näiden lähdeluetteloihin:

Esim.
Suomen kulttuurihistoria. - Porvoo ; Hki ; Juva : WSOY.
2 Autonomian aika /toimituskunta: Päiviö Tommila, Aimo Reitala, Veikko
Kallio. - 1980

Suomen kulttuurihistoria. - Porvoo ; Hki ; Juva : WSOY.
3 Itsenäisyyden aika / toimituskunta: Päiviö Tommila, Aimo Reitala, Veikko
Kallio. - 1982.

Seuraavat artikkelit löytyivät Arto- ja Aleksi- tietokannoista:

Harmoinen, Taina
Pappila ennen : suurmaatila, kestikievari, virasto ja edelläkävijä.
Koti 1991; (52); 5; 10-13

Salminen, Anneli
Kyrönniemen upea pappila.
Huomautus: Vieremällä sijaitsevan kunnostetun Kyrönniemen pappilan kulttuurihistoriallisia vaiheita ja nykyisyyttä kulttuurikeskuksena
Kotiliesi 1996; 7; 20-23, 132-135

Teinilä-Huittinen, Leena
Puhdashenkinen pappila.
Huomautus:1930-luvulla rakennettu Viinikan pappila Tampereella; haastateltavana pappilassa asuvat kirkkoherra Erkki Ranta ja hänen Riitta-vaimonsa
Pellervo 1998; (83);5; 48-52

Huhtala, Heikki
Pappilan isäntien kulttuurivaikutus.
Artikkeli julkaisussa:
Satakunta-seminaari (1998): Kuin piispaa pappilassa :
Satakunnan pappiloiden kulttuurivaikutus. - [Pori] :
Satakunnan osuuskauppa, 1998 (Nousee Satakunnan kansa ry:n
julkaisu ; no. 2). ISBN 952-91-0041-8, s. 13-34

Harmoinen, Taina
Pappila ennen : suurmaatila, kestikievari, virasto ja
edelläkävijä.
Koti. 52(1991) : 5, s. 10-13

Hämäläinen, Helena
Valot sammuvat pappiloista : kirkko siirtyi virka-aikaan.
Suomalaisen pappilakulttuurin katoamisesta haastateltavina
mm. kirkkoherra Hannu Lehtipuu ja opetusministeriön
kansliapäällikkö Jaakko Numminen.
Kodin kuvalehti. 1991 : 16, s. 14-19

Voit kysyä kirjojen ja artikkelien sijaintitiedot kirjastostasi.