Miten elämä muuttui Suomessa 1850-1915? Mistä löydän hyvän teoksen, jossa esitetään selkeä kokonaiskuva?

Kysytty

Etsin tietokirjaa. Saa olla vanhakin. Miten elämä muuttui Suomessa 1850-1915?

Mistä löydän hyvän teoksen, joka nivoo teollisen kehityksen ja elämäntapojen muutokset selkeäksi kokonaiskuvaksi? Eritysesti kiinnostaisi Lohjan seutu esimerkkinä. Sinnehän tuli uusia postilinjoja, puhelimen kaukolinja Turku-Helsinki, höyrylaivaliikenne, kansakoulu, kirjasto, huvimatkojakin alettiin tehdä... Kotimaan matkailu lisääntyi. Olikos tällä jotain tekoa kansallisromantiikan kanssa vai vaan vapaa-ajan lisääntymisen kanssa? Luin ajan lehdistä nämä, mutta ammattilaisen muodostama kokonaiskuva maailman muutoksesta uupuu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleiskuvaa teollisuuden ja elämäntapojen kehityksestä aikavälillä 1850–1915 kannattaa lähteä etsimään esimerkiksi Suomen historian yleisesityksistä. Saatavilla on useita koko Suomen historian kattavia yleisesityksiä, tiettyihin aikakausiin keskittyviä teoksia sekä johonkin teemaan syventyviä teoksia.

Yksi tuore teos on Juhani Koposen ja Sakari Saaritsan toimittama Nälkämaasta hyvinvointivaltioksi: Suomi kehityksen kiinniottajana (2019), joka käsittelee Suomen taloudellista ja yhteiskunnallista kehitystä 1500-luvulta nykypäivään. Teoksesta löytyy esimerkiksi Sakari Saaritsan kirjoittama artikkeli "Miten Suomi lakkasi olemasta kehitysmaa? Taloudellinen ja inhimillinen kehitys 1800- ja 1900-luvuilla". Toinen tuore esitys on Pertti Haapalan toimittama teos Suomen rakennehistoria: Näkökulmia muutokseen ja jatkuvuuteen (2018). Suomen historian yleisesityksistä löytyy myös osioita, jotka käsittelevät 1800- ja 1900-lukujen sosioekonomisia kehityskaaria sekä kulttuurin ja elämäntavan muutosta. Tällaisia ovat esimerkiksi Henrik Meinanderin Suomen historia: Linjat, rakenteet ja käännekohdat (2017), Pentti Virrankosken Suomen historia 1-2 (2009) ja Jouko Vahtolan Suomen historia: Kivikaudesta 2000-luvulle (2017). Suomalaisen arjen historiasta on myös julkaistu neliosainen kirjasarja Suomalaisen arjen historia, jonka osat 2 (Säätyjen Suomi, 2007) ja 3 (Modernin Suomen synty, 2007) kattavat 1800-luvun ja 1900-luvun alun.

Lohjan seudusta löytyy esimerkiksi Heikki Ylikankaan ja Ari Siiriäisen kirjoittama Lohjalaisten historia 1 (1973) ja Yrjö Kaukiaisen kirjoittama Lohjalaisten historia 2 (1980). Kiinnostava mikrohistoriallinen teos on myös Risto Alapuron Suomen synty paikallisena ilmiönä 1890-1933 (2001), joka käsittelee laajempia ilmiöitä ja kehityskaaria Satakunnan Huittisten paikallisyhteisön kautta.

Lähteet

Alapuro, Risto: Suomen synty paikallisena ilmiönä 1890-1933. Tammi, Helsinki 2001.

Haapala, Pertti: Suomen rakennehistoria: Näkökulmia muutokseen ja jatkuvuuteen (1400-2000). Vastapaino, Tampere 2018.

Häggman, Kai (toim.): Suomalaisen arjen historia 2: Säätyjen Suomi. Weilin + Göös, Helsinki 2007.

Häggman, Kai (toim.): Suomalaisen arjen historia 3: Modernin Suomen synty. Weilin + Göös, Helsinki 2007.

Kaukiainen, Yrjö: Lohjalaisten historia 2 (1808-1925). Lohjan kotiseutututkimuksen ystävät, Lohja 1980.

Koponen, Juhani & Saaritsa, Sakari (toim.): Nälkämaasta hyvinvointivaltioksi: Suomi kehityksen kiinniottajana. Gaudeamus, Helsinki 2019.

Meinander, Henrik: Suomen historia: Linjat, rakenteet ja käännekohdat. S&S, Helsinki 2017.

Vahtola, Jouko: Suomen historia: Kivikaudesta 2000-luvulle. Otava, Helsinki 2017.

Virrankoski, Pertti: Suomen historia 1-2. SKS, Helsinki 2009.

Ylikangas, Heikki & Siiriäinen, Ari: Lohjalaisten historia 1. Lohjan kotiseutututkimuksen ystävät, Lohja 1973.