Otsikko
Aion esittää kirjastossamme elokuvia, joissa on lainausoikeuden lisäksi esitysoikeus, tämä lienee sallittua? Leffojen markkinoiminen asiakkaille vähän…

Kysytty

Hei, aion esittää kirjastossamme elokuvia, joissa on lainausoikeuden lisäksi esitysoikeus, tämä lienee sallittua? Leffojen markkinoiminen asiakkaille vähän askarruttaa, voinko laittaa mainosta esim. ilmoitustauluille, Facebookiin, kirjaston verkkosivuille? Lisäksi ihmetyttää, että onko esitysoikeus nidekohtainen, kun esim. Leviathan -elokuvasta on meillä Keski-kirjastoissa saatavilla sekä esitysoikeudellista että -oikeudetonta DVD:tä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun elokuvatallenteelle on hankittu lainaus- ja esittämisoikeus, itse esittämisen lisäksi myös esityksen mainostaminen on laillista.

Laki on tosiaan kirjoitettu sillä lailla, että niin lainaus- kuin esittämisoikeuskin on sidottu kirjaston tapauksessa fyysiseen teoskappaleeseen. Käytännössä asialla tuskin on merkitystä, mutta jos se oikeuksilla varustettu on käsillä, aina varminta käyttää juuri sitä.

Heikki Poroila