Z. Topeliuksen Maamme kirjan on kääntänyt J. Bäckwall ensimmäisen kerran 1876. Myöhemmin kääntäjäksi valittiin Paavo Cajander. Minä vuonna on ilmestynyt…

Kysytty

Hei!

Z. Topeliuksen Maamme kirjan on kääntänyt J. Bäckwall ensimmäisen kerran 1876. Myöhemmin kääntäjäksi valittiin Paavo Cajander. Minä vuonna on ilmestynyt ensimmäinen Cajanderin suomennos ja monesko Maamme kirjan painos oli kyseessä? Maamme kirjastahan on ilmestynyt lukuisa määrä uusia painoksia, mutta onko kaikissa Cajanderin suomennoksissa sama käännös, eli muuttiko Cajander jossain myöhemmässä painoksessa ensimmäistä omaa käännöstään? Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Meillä kirjastossa ei ole vanhempia ”Maamme kirjan” painoksia, mutta Fennica-tietokanta kertoo, että vuonna 1894 ilmestynyt 12. painos on laitettu osittain Cajanderin nimiin, koska siinä on teksti ”suomennoksen korjannut ja runot suom. Paavo Cajander”. Tosin ”Suomennoskirjallisuuden historia” (osa 1; Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2007) kertoo, että suomennosta kohtaan esitetyn kritiikin vuoksi Cajander korjaili jo Bäckwallin käännöksen toista painosta, joka ilmestyi 1878.

Vuonna 1905 ilmestynyt 17. painos on sitten laitettu kokonaan Cajanderin suomentamaksi: ”kymmenennen, tekijän kuoleman jälkeen korjatun painoksen mukaan suom. P. Cajander”. Sen pohjana on siis jo itsessään ruotsinkielinen korjattu laitos. Vuonna 1908 ilmestynyt 19. suomenkielinen painos on merkitty tarkistetuksi painokseksi, joten Cajander tai muut toimittajat ovat korjailleet sitä. 1915 ilmestyi 21. painos, jota sanotaan parannetuksi painokseksi, joten siihen lienee tehty jo sisällöllisiäkin päivityksiä, joskin Cajander oli silloin ehtinyt jo kuolla. Myöhemmissä painoksissa kirjaa päivitettiin kuvaamaan moderneja asioita ja ilmiöitä, joita ehkä Topelius ei eläessään osannut edes kuvitella.