Kirjasuosituksia Harry Potter -kirjojen jälkeen?

Kysytty

Hei, voisitteko suositella kiinnostavia kirjoja ekaluokkaiselle pojalle, joka on ollut jo hyvän aikaa lukutoukka. Harry Potterit on luettu, samoin David Williamssin kirjat, kuten Maailman rikkain poika. Nyt etsitään jotain uutta ja kiinnostavaa. Poika on ikäisekseen edistynyt lukija, mutta toisaalta teinikirjat eivät ole vielä ajankohtaisia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos Harry Potter -kirjat ovat kerran miellyttäneet, seuraavat kirjat muistuttavat niitä ja voisivat sopia hyvin jatkoksi:

– Reeta Aarnio: Maan, veden ja tulen väki (Otava, 2013; sarjan kolme ensimmäistä osaa yhtenä kirjana)

– Peter Bergting: Tulinoita (Readme.fi, 2017; sarjakuva)

– D. D. Everest: Archie Greene ja taikurin salaisuus (Art House, 2015)

– Jessica Townsend: Morriganin koetukset (Otava, 2018)

Edellä mainitut sarjan aloittavat kirjat ovat hyvin pottermaisia, mutta jos hiukan erilaisetkin kirjat kiinnostavat, seuraavia on suositeltu Harry Potter -kirjat lukeneille:

– Tony DiTerlizzi ja Holly Black: Spiderwickin kronikat -sarja

– Michael Ende: Tarina vailla loppua (Otava, 1982)

– Darren Shan: Friikkisirkus (Tammi, 2001; pitkän sarjan ensimmäinen osa, kauhun suuntaan menevää)

– Philip Pullman: Kultainen kompassi (Tammi, 1996; trilogian ensimmäinen osa)

Toivottavasti näistä löytyisi kiinnostavaa luettavaa!